BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, 3 November 2012

Jangan Risau tentang Jodoh… ( Nasihat buat diri ini dan mak abah ku )


Jangan Risau tentang Jodoh…
( Nasihat buat diri ini dan mak abah ku )
 
 

 
" Insyaallah ader tu nanti ..." Mak abah tolong la doakan ku selalu.." kataku pada mak abah

Mak abah seringkali merungut dan mengeluh risau bila la jodoh aku akan sampai..al maklum lah umur dah menjengah 25 taun.. Sehingga saat aku  menulis ini jodoh aku belum ada, belum nampak “batang hidung” jodohku  lagi, walhal usia makin bertambah. Demi mengusir perasaan mengenai jodoh aku sering mengingatkan diri sendiri bahawa “Jodoh, pertemuan, ajal maut di tangan Allah”. Dialah yang berhak dan mutlak menentukan sesuatu dalam kehidupan seharian, malah rukun iman ke enam ialah Percaya pada Qada dan Qadar. Aku juga mengusir perasaan risau mengenai jodoh dengan tidak mengambil pusing dan menyibukkan diri dengan kerja dan hobi-hobi seperti membaca dan dgr ceramah2x ustaz Don, Ustaz Kazim dan ceramah2x lain.. Sesungguhnya aku tidak faham akan sesetengah orang sekeliling orang2x tua la mcm jiran dan mak sedare suma yang mencebik, mengata dan bertanya mengenai jodoh aku . Tahukah mereka dengan bertanya soalan sebegitu sama saja dengan soalan “Bila kamu mahu mati/meninggal dunia?” Bukan? Sebab itu semua takdir Allah. kita perlu pandai tadbir takdir Allah, jangan merungut, bersedih hati dengan ujian Allah kerana setiap manusia pasti akan diuji dengan ujian yang mampu digalasnya.

Mungkin ini ujian untuk aku.. biarlah aku memikirkan apa yang pasti bukan yang belum pasti. impak besar jika dilakukan secara istiqomah. Siapa yang tidak cemburu tatkala melihat teman-teman sebaya sudah mempunyai suami/isteri dan anak-anak sedangkan aku masih lagi  berkeseorangan.
Namun ku selalu mengingatkan diri sendiri biar aku tidak mendapat cinta pasangan lagi asalkan aku  menuju cinta Ilahi, insyaAllah jika kita mencintai Allah, rasul cinta manusia akan menyusul.
Semoga ini yang aku akan dapat. Biarlah kita menjadi solehah walaupun belum bertemu yang soleh kerana aku dan kalian semua akan dipertanggungjawabkan ke atas setiap dosa sendiri….bukan dosa pasangan (untuk wanita sahaja-suami bertanggungjawab terhadap dosa isteri).

 Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. sebagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah. ( inilah kata-kata yang ku petik dari internet )

 
Aku dikatakan agak KOLOT ?

Biarlah aku dikatakan KOLOT sbb tak nak bercinta sblm kawen..aku memang dari skolah menegah lagi memang nak bercinta setelah kawen..itulah cita-citaku dari dlu lagi..MOhon sgt Allah hadirkan aku pemilik terbaek dan dapat membimbing aku ke Jannah MU setelah terlafaznya akad..akan ku cintai sepenuh hati sang suamiku....Aku Yakin dan  percaya masih ada lelaki di luar sana yang akan menjadi jodoh ku seorang yang baik dan terbaik untuk ku, InsyaAllah…Ku harus yakin dengan ketentuan DIA yang Maha Mengetahui...doakan aku  Wahai  pembaca. Dan aku biarkan mereka yang bertanya tentang jodoh aku terus bertanya, semoga Allah bagi kekuatan untuk mereka mendoakan saudara seIslam mereka ini Berjaya dunia Akhirat memperolehi jodoh yang baik Di sisiNYA..beriman dan berakhlak..biar tidak handsome..tapi wajahnya tenang dapat membuatkan diri ini berbahagia di dunia dan di akhirat,,,Amin Ya Rabbal Alamin...

 

2 comments:

anje_geeha said...

insyaa Allah kak....
sama2 kita doa ye..mudah-mudahan ^_^

isti qamah said...

In Shaa Allah..
syukran ye dik..
^_^