BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, 1 March 2013

UNIC - Seiring Sehaluan


UNIC - Seiring Sehaluan


Monday, 25 February 2013

sambungan tanggal 17 hb 2 2013



Alhamdulillah diri selesai menghidangkan makanan tengahari kepada Akhi..dan diri ada menjemputnya makan..

~Jemput makan Akhi N---- ~

~dia membalas.ha ok..~~
Sebelum dia nak melangkah ke meja makan..dia mengeluarkan 1 beg plastik buah tangan iaitu buah jambu batu dan jambu air dan tidak lupa dibelinya kuah Rojak untu dicicah bersama jambu2x tadi..Astaghfirulahalazim..sangat terharu apabila dia membawa buah tangan…buah jambu tu bukan sikit dia bawak..sangat banyak..dan diri ini merasakan yang beg yang dibawanya tadi sangat berat..Subhanallah sangat pemurah orangnya….Alhamdulillah buah tangan diterima dan sangat bersyukur..

Dan dia makan bersama abah..diri ini dan mak hanya menanti dan menopup lauk yang berkurangan..mak menyuruhku membuat air panas “ teh o panas…dan mak juga menyuruhku menghidangkan di hadapannya dan menuangkan teh itu..

Alhamdulillah tangan tak menggigil2x dan rasa sungguh tenang..dan dapat menuang teh dengan lancar….

Seterusnya, selesailah sesi makan tengahari beliau bersama abahku..dia makan dengan berselera..dan menu yang ku masak adalah Rendang Ayam dan Tumis sayur campur..dan mak masakkan sambal Tumis udang dan gulai lemak pucuk paku..Alhamdulillah seronok melihat dia makan dengan berselera…dan selesai makan tibalah masa solat Zohor..dan dia solat di bilik along…Alhamdulillah..

Selesai saja solat….diri ini membawa pula hidangan jambu batu dan jambu air yang dibawanya tadi…mak cakap dia makan dengan berselera juga kerana mungkin buah jambu adalah buat kegemarannya…

 

Diri ini tidak muncul di hadapannya kerana setelah diri ini solat Zohor..diri ini hanya duduk di dalam bilik..

Sesi mak dan abah bersembang dengannya dengan topic kea rah masa depan..

“ Bila ye diri ini berpraktikal ? Tanya si dia pada mak abah

“ Mak menjawab..bulan 6 nanti dan pada bulan 4 -5 ..diri ini bercuti selama 2 bulan…dan kata mak dia terdetik dalam hati..inilah peluangnya untuk bertanyakan tentang adkah dia berkenan dengan anak perempuan tunggalnya ini..dan pertanyaan-pertanyaan seterusnya..

“ N---- dah tengok anak makcik tadi kan.? Mcm mana berkenanke dengan anak makcik ni.? Tapi tu la anak makcik ni tak cantik .tak putih dan gelap pulak tu..( Tanya mak pada di dia )

“ Alhamdulillah mak cik..saya berkenan dan saya akan teruskan. Dan sebenarnya mak cik dan pak cik..tujuan saya datang ni ialah tujuannya untuk meminta izin dari mak cik dan pakcik untuk berkawan dengan anak makcik pakcik dan akan meneruskan untuk seterusnya..”

( Jawabnya penuh Ikhlas )

 

“ Alhamdulillah la kalo gitu..makcik memang seronok dan berlapang dada dengan kedatangan N----- ni….sangat bersyukur “ kata mak

“ Bulan 5 ni bawak la mak dan ayah untuk merisik dan bertunang terus..memandangkan N-----  tinggal jauh..pihak kami takkan menyusahkan pihak lelaki untuk datang 2 tiga kali..jadinya…buat je 2 terus untuk memudahkan urusan pihak lelaki…

“ ohh macam tu. ok mak cik saya setuju dan saya akan usahakan untuk bgtau mak dan ayah saya dan In shaa Allah bulan 5 ni kami datang…”

“ Alhamdulillah..kata mak..

 

Sesi seterusnya..~~minum petang..

 

Kali ni mak menyuruhku untuk bersembang-sembang dengannya…dan diri ini sebenarnya malu jugak..tapi ku cuba sedayanya..hehe..Mula2x mak dan abah ada bersama kami untuk minum petang bersama…sembang dan bersembang.tiba-tiba mak nak ke tandas…dan tiba-tiba abah juga meleyapkan diri ke belakang..hehe..

 

“ Mak dan abah g mana.? Tanya dia..

“ ke tandas …hhehe sampai hati mereka tinggalkan kita berdua..huhu ( jawabku..

“ Bila exam ..?

“ assignment dah siap.?

Siapa ya yang menjadi org tengah untuk Ta’ruf kita ni..?

 

Dan ku bertanya pula tentang dirinya.

 

“ anak buah comel la…lahir taun lps ke..?

“ kat UTEM dlu aktif bernasyid kan..?

Dan diri ini menyuruhnya makan kek Coklat kukus yang ku buat..

Dan ternyata dirinya sangat menyukai kek kukus coklat itu..

Alhamdulillah..

 

Ini antaranya soalan yang kai ajukan masing2x…Dan macam2x lagi yang kami sembangkan..setiap perbualan disulami dengan rasa tenang dan sangat sejuk hati bersembang dengannya kerana dia bercakap dengan senyuman..tutur katanya sopan…dan penuh teratur…

Selama setengah jam juga kami bersembang2x..dan dia meminta izin untuk pulang dan diri ini terus mengambil bekal untuk diberikan padanya.

Dia berterima kasih kerana telah memberinya.

Terima kasih Ya Allah kerana beriku kesempatan ini…untuk mengenali dan dikenali dengan lebih dekat..

Cuma satu pintaku..

Mengharap Allah meredhai…

Monday, 18 February 2013

~Tanggal 17 Februaru 2013 ~~


Assalamualaikum..

Tidak ku menyangka berjalan dengan lancar pertemuan yang dirancang oleh dirimu ini..dan diri ini bersetuju kerana dirinya Nampak bersungguh-sungguh.katanya dia ingin mengenali mak dan abah sebelum ke peringkat yang seterusnya...dan Ku mohon sepenuh pengharapan Pada Allah agar Allah meredhai kami..dan berikan sepenuh kelancaran…Akhirnya tarikh 17 hb 2 2013 ini pun tiba..pada malam sebelumnya dan sebelum-sebelumnya .

Ku berdoa Pada Allah agar hadirkan seribu ketenangan pada diri ini agar mudah untuk berhadapan dengan orang yang tidak dikenali ini ..Al-maklumlah kita akan sedikit suspen berdepan dengan orang yang kita tidak pernah lihat sebelum ini ..1st time la katakan..Comfirm akan sedikit nerves..dan dia hanya dikenalkan oleh Najihah pada mulanya dan Annur Murabbi sebagai orang tengah mengorak langkah setelah Najihah ada memberitahu mereka bahawa akhi ini sedang mencari calon zaujah ..dan lebih kurang sebulan Ta’aruf di Fb dan dia adalah seorang yang tidak Lagha..dan hanya akan  bertanyakan perkara-perkara yang penting2x saja dan akan memberitahu apa yang ingin dicakapkannya dan Pm di Fb apabila rasa ingin nak beritahu sesuatu…Diri ini sangat selesa dengan keperibadiannya ini..Barulah Allah redha dan menjaga Syariat ..agar kami sama2x tidak lagha ..kerana kami masing2x nak menggapai RedhaNYA..

Alhamdulillah..dia tiba di rumah setelah 2 jam setengah dari bangi dan adikku mengambilnya di pintu keluar PLUS ..dan Alhamdulillah ketika dia baru sampai ke rumah..mak berpesan kepadaku supaya jangan munculkan diri ini..sehinggalah lebih kurang 10 minit dia duduk melabuhkan diri di sofa sambil bersembang dengan mak abah..

Dan tibalah setelah 10 minit berlalu…tibalah masa nya untuk diri ini muncul untuk menghidangkan air…diri ini merasa sangat tenang setelah dia memberikan senyuman pertama pada diri ini…dan ketika itu diri ini sedang membawa air dan gelas ke hadapannya untuk dihidangkan kepada tetamu istimewa ini…dan lantas diri ini membalas semula senyuman dengan yang paling manis dan memasang niat semua ini kerana Allah..agar Allah redha..dan Alhamdulillah…sangat2x tenang ..dan sungguh sejuk hati ini apabila berhadapan dengannya ..tanpa rasa kekok dan janggal…dan ada satu detik yang agak kelakar untuk dikongsikan di sini apabila setelah dia memberikan senyuman dan diri ini membalas senyuman nya dan setelah meletakkan gelas dan air..diri ini terpaku dan terpana di tepi mak dan abah ..dan diri ini hanya melihat sambil berdiri mereka bersembang..

Diri ini seakan-akan terpana dan mak lantas memberi signal sirens..

“ ehem-ehem..boleh la tengok2x nasik..dan boleh la dihidangkan kepada Akhi ini…

~~ aku terus tersedar dan kembali semula ke dapur~~

Alahai rasa macam kelakar la pulak time tu…ntah dia perasan ke tidak perlakuan terpana aku tadi..hehehehe..

 

~~ akan bersambung esok~~ kerana nak sambung membaca buku yang dipinjam dari Library~~

Assalamualaikum papan pemuka blogger ..Rindu antum sekalian..


Assalamualaikum…sangat rindu dengan laman warkah blogger ini….agak lama menyepi dek kerana line internet agak tenat di asrama…banyak perkara yang berlaku sepanjang tidak bercoret-coretan di sini…diri ini lebih fokus mendalami ilmu dan meningkatkan ibadah kepadaNYA …agar Allah hadirkan seseorang yang dekat kepadaNYA juga…Diri ini juga pernah terjumpa suatu petikan yang mengatakan bahawa Jika kita jaga HabluMinallah (Hubungan Dengan Allah ) Maka, Allah akan memudahkan Kita dengan HabluMinannas..( Hubungan sesame manusia ) Jadi diri ini berharap penuh pengharapan dengan petikan itulah bermulanya visi baru dalam hidup ini…..Rupa-Rupanya Alhamdulillah…Allah telah mengizinkannyer..dan akhirnya termakbul doa ini..doa dari ibu bapa dan sahabat handai..adik2x yang menyayangi diri ini tidak henti-henti mendoakan jodoh diri ini agar lancar….rupanya termakbul dan diri ini akan terus istiqamah berdoa dan mengaharapkan moga terus kekal fid dunya Wal Akhirah..

Monday, 31 December 2012

2013 menanti..2012 menjauh pergi..


 
 
 Memasuki tahun baru 2013,

pasti ramai yang memasang azam baru mereka.

Ada juga yang semakin gerun melihat pertambahan umur mereka.

Itu tahun baru Masihi. Tapi diikutkan tahun baru Hijri, sudah lama umur kita meningkat,

 sudah lama kita harus memasang azam ,

 tajdid niat, bahkan tidak perlu ditunggu sehingga awal tahun.

Saya semakin gusar.

Apakah nilai ibadah-ibadah saya sebelum ini.

Berkualiti atau tidak? bertahun2 Allah memberi saya kehidupan yang sangat sempurna.

 Punya abah dan emak yang sangat menitik beratkan nilai agama dalam setiap laku.

 Punya kehidupan yang sederhana, biar tidak mewah, tetapi kami bahagia.

Sepanjang kehidupan, banyak perkara yang saya belajar.

 Ujian yang datang bertalu-talu bagai menyuruh saya membina perisai kekuatan.

 Itulah manusia! Tak kan ‘meriah’ kehidupan kita andai tiada rencah ujian dariNYA.

Moga Allah sentiasa pelihara dan memimpin hambanya yang lemah lagi hina ini..

Saturday, 29 December 2012

sehelai tudung labuh.,...

Setulus bicara
Meluahkan rasa
Sehelai tudung labuh
Seindah hijab menjadi plilihanku


 Suatu ketika dahulu
Diri hanya insan biasa
Gadis yang hanya berpesonaliti biasa
Namun Hidayah-Nya
Hadir tanda kasihNya
Tudung labuh menyentuh fitrah
Membuatkan aku jatuh cinta
Pada hijab yang sempurna..

Tudung labuh sangat bermakna
Menjadi penghormatan pada diriku sebagai seorang wanita
Aku berubah bukan kerana ingin mendapat gelaran ustazah
Namun tanda cinta pada Illahi yang memberi perintah
Untuk kaum hawa menjaga aurat dengan sebaiknya
kerana itulah yang terindah dan berharga

 
Kadang kala
Aku kecewa
Pada sikap segelintir manusia
Hanya pandai menyindir tanpa usul periksa
Sangat susah untuk mendidik hati supaya lebih sabar dan redha
Namun ku kuatkan semangat untuk tidak berputus asa
Istiqamah dalam menjaga aurat demi keranaNya


Ya Allah.... Ya Tuhanku
Janganlah kau bolak-balikkan hatiku
Setelah Engkau memberiku Hidayah-Mu
Tetapkanlah hati ini dalam meneruskan perjuangan rasul-Mu
Dan Engkau kuatkan diri dalam mujadah nafsu
Moga Engkau redha atas segala laku