BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 25 October 2012


IbAdaH KoRbAN MenZahiRkaN Kesyukuran Atau
Ibadah Korban MeNzAhiRkan KemeGaHaN..

 
ibadah korban adalah sebagai tanda kesyukuran kita pada ILAHI.....atas nikmat islam dan nikmat iman... setiap amalan itu bergantung pada niatnya.pilih untuk mencari redha manusia atau meraih redha Illahi? tepuk dada, tanya iman.

Korban itu bergantung kepada keikhlasan dan niat sesorng...jika dibuat dgn ikhlas, ianya akan menzahirkan kesyukuran dan jika dibuat hanya untuk menunjuk2..ianya akan menzahirkan kemegahan..

Dunia ini murah. Jika kemegahan yang mahu dizahirkan, natijah ibadah korban itu tidak akan membawa kita ke mana-mana.

Kekasih kita, Muhammad sollallahu alaihi wasallam berpesan, "Kamu tidak akan pernah mencukupi manusia dengan hartamu. Maka cukupkanlah mereka dengan wajah yang ceria dan akhlak yang baik."

Was-was dan tinggi hati ini jahat. Sudah lama ia menyusahkan.
Sama-sama kita urut hati dan akal agar ibadah korban yang dilaksanakan demi Allah azzawajalla diterima tanpa hijab.

orang korban kita korban...korban ikut-ikutan..etika korban mana? adab mana?..guna pisau tajam yang mana letak saja dah bedarah, bulu pun boleh terpotong...jangan hina binatang sembelihan..pijak tak boleh bang..zikir banyak-banyak bang ketika upacara, jangan bersorak...ingatlah itu HADIAH UNTUK YANG TERSAYANG ALLAH SWT...buat yang terbaik...paling tidak pun bacalah BISMILLAH ALLAH HU AKHBAR...

Dan akhir kata...Sapa kita utk persoalkan keikhlasan org yg menjalani ibadat qurban... Adakah mereka brrmegah atau tidak.. Pahala qurban Allah S.W.T yang berikan... Adakah cara mereka membuat ibadah qurban dikawasan perumahan biasa lbh byk pahala drp org2 dikwsn Perumahan elit..... Apa hak kita nak persoalkan keikhlasan mereka... Yg plg elok ingat mengingati shj supaya ikhlas dan betakwa kepada Allah... Semoga semua ibadah qurban yg dijalani umat Islam seluruh dunia diterima Allah...

Selamat Menyambut Hari Raya AidilADHA buat semua.....

0 comments: