BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, 23 November 2012

Mengenang detik 3 hb 4 2012 hingga 8 hb 5 dan sehingga hari guru di Sk Chikus menjadi Guru Ganti di Prasekolah An-Nur SK Chikus…


Alhamdulillah cuti 2 bulan ku diisi dengan dapat tawaran mengajar di prasekolah Sk Chikus, selama 1 bulan dan pada masa tu ku mengisi borang kekosongan di PPD hilir Perak secara tak sengaja sewaktu mengikut abah servis kereta di Teluk Intan…Ketika itu secara spontan mengisi borang kekosongan dan pada ketika itu ada 2 orang lelaki dan 2 gadis india yang juga bersama2x mengisi borang kekosongan guru ganti….

Alhamdulillah diri ini dipanggil dan mendapat panggilan telefon dari pejabat PPD setelah belum sempat sampai ke rumah ketika pulang dari Teluk Intan,…Alhamdulillah sujud syukur ku lakukan kerana telah terpilih untuk menggantikan guru prasekolah SK Chikus yang cuti bersalin sudah sebulan tiada ganti..Kalaulah ku mengisi borang kekosongan lebih awal ..mesti dapat mengajar di sekolah ini sebulan yang lalu…tapi kira syukur jugak diberi peluang mengajar kanak-kanak prasekolah seramai 17 orang ini sebulan lebih…sehingga pada hari guru..diri ini dipilih oleh Guru prasekolah itu untuk mengajar anak-anak ini persembahan untuk Hari Guru Alhamdulillah, banyak pengalaman yang dapat dan secara tidak langsung dapat meningkatkan teknik pengajaran kepada kanak-kanak 5 dan6 tahun ni…Alhamdulillah..syukur-syukur Ya Allah….

Setiap hari ku bertolak dari rumah pada jam 6.30 pagi kerana perjalanan nak menuju ke Sk Chikus adalah selama 1 jam dan memang tepat2xsampai ke sekolah pada jam 7.30pg. Sampainya di prasekolah..mereka semua sedang bermain permainan yang ada dlm prasekolah da ada juga yang membaca buku..ha yang tu umur 6 tahun..kanak-kanak yang berumur 5 tahun hanyalah 2 orang iaitu fakhrul dan azim..mereka ni sangat comel dan pelat..hehe..biasa la kan budak2x lagi..kemudian aku akan naik ke pejabat untuk menandatanaani kehadiran aku ke sekolah..Setelah itu..aku melawat di sekitar sekolah..sekolah Sk Chikus ni banyak bunga..ada kebun sayur2xan..semuanya cantik ..dah la kedudukannya di belakang sawah dan di depan sekolah ada tali air..aku memang pantang dengan suasana kehijauan sawah aku amat mengaguminya sangat2x indah pemandangannya Subhanallah..
 
 
Pemandangan sawah belakang sekolah...
 
Semua guru-guru di Sk Chikus sangat2x baik dan peramah…begitu juga dengan staff2x lain seperti pakcik kerani, pakcik pembantu pejabat, mkcik2x pekerja swasta yang uruskan keceriaan di sk chikus..dan keadaan ditambahkan lagi meriahnya apabila kantin mempunyai pekerja2x yang ceria…semuanya kelakar…kalo aku g kantin..jenuh jugak kene sakat…hehe..makan kat kantin pon sedap..memang gemuk la aku..dah ler kat prasekolah dapat makan free…hehe..pembantu prasekolah Kak Rozie ni sangat pandai masak…dan dia rajin memberi aku nasihat dan sangat best bersembang dengan beliau..hehe..bahagianya aku rasa..

Tiada ungkapan lain yang mampu aku ucapkan selain Alhamdulillah kerana Allah hadirkan orang2x yang baik dalam hidup aku..syukran Ya Allah..

 

 
 
 
 
 
Yang pastinya cikgu Nurul pasti merindui kalian....In Shaa Allah ader rezeki cikgu dtg melawat korang taun dpn..time tu korang dah darjah satu dah..hehehe...
Luv u all....^____^
 

Tuesday, 20 November 2012

Program bersama Dr Zakir Naik …7hb Oktober

Kami bergerak dari UPSI membawa nama PERKIM..dan dah pasang niat nak g majlis ilmu ni smoga dapat keberkatan dan keredhaan Dari Allah…

Apabila sampainya di dewan ..hati ini terpana dan terkedu melihat kesungguhan ramai orang islam dari negara luar berpusu-pusu menuju ke dewan untuk mendengar Talk dari Dr Zakir Naik..Dr Zakir Naik ni salah seorang tokoh dari India dan dah ramai mengislamkan orang Kafir dengan hujahan-hujan beliau tentang keagungan Allah dan apa yang ku kagum apabila beliau mengaitkan apa yang beliau hujahkan dengan Surah-Surah dalam Al-Quran..memang hebat beliau ni..kagum dibuatnyer…

Time nak solat…punyer la beratur panjang untuk amik wudhu’..memang ramai sgt org…ada yang solat di bwh tangga, solat di tepi tangga dan semuanya menunaikan solat walau di mana mereka ada..memang indah melihatnya….rasa macam kat Negara-negara arab pulak..mana taknya..orang arab ..orang Nigeria..ramai sgt….fuh..tenang je melihat mereka..

Memang banyak yang ku terima dan dapat masa pergi program bersama Dr Zakir naik…memang rasa teruja dan Alhamdulillah…dan dengar ikim esoknye..ramai yang non muslim g program ni telah memeluk agama islam kerana terpegun dengan hujah-hujah yang dilontarkan oleh Dr Zakir naik..beliau memang hebat….



                            Dr Zakir Naik..
kami sempat berkenalan dengan warga Nigeria..dia sangat sporting time ku ajak beliau bergambar bersama...
                             " ukhwah fillah "

Saturday, 3 November 2012

Jangan Risau tentang Jodoh… ( Nasihat buat diri ini dan mak abah ku )


Jangan Risau tentang Jodoh…
( Nasihat buat diri ini dan mak abah ku )
 
 

 
" Insyaallah ader tu nanti ..." Mak abah tolong la doakan ku selalu.." kataku pada mak abah

Mak abah seringkali merungut dan mengeluh risau bila la jodoh aku akan sampai..al maklum lah umur dah menjengah 25 taun.. Sehingga saat aku  menulis ini jodoh aku belum ada, belum nampak “batang hidung” jodohku  lagi, walhal usia makin bertambah. Demi mengusir perasaan mengenai jodoh aku sering mengingatkan diri sendiri bahawa “Jodoh, pertemuan, ajal maut di tangan Allah”. Dialah yang berhak dan mutlak menentukan sesuatu dalam kehidupan seharian, malah rukun iman ke enam ialah Percaya pada Qada dan Qadar. Aku juga mengusir perasaan risau mengenai jodoh dengan tidak mengambil pusing dan menyibukkan diri dengan kerja dan hobi-hobi seperti membaca dan dgr ceramah2x ustaz Don, Ustaz Kazim dan ceramah2x lain.. Sesungguhnya aku tidak faham akan sesetengah orang sekeliling orang2x tua la mcm jiran dan mak sedare suma yang mencebik, mengata dan bertanya mengenai jodoh aku . Tahukah mereka dengan bertanya soalan sebegitu sama saja dengan soalan “Bila kamu mahu mati/meninggal dunia?” Bukan? Sebab itu semua takdir Allah. kita perlu pandai tadbir takdir Allah, jangan merungut, bersedih hati dengan ujian Allah kerana setiap manusia pasti akan diuji dengan ujian yang mampu digalasnya.

Mungkin ini ujian untuk aku.. biarlah aku memikirkan apa yang pasti bukan yang belum pasti. impak besar jika dilakukan secara istiqomah. Siapa yang tidak cemburu tatkala melihat teman-teman sebaya sudah mempunyai suami/isteri dan anak-anak sedangkan aku masih lagi  berkeseorangan.
Namun ku selalu mengingatkan diri sendiri biar aku tidak mendapat cinta pasangan lagi asalkan aku  menuju cinta Ilahi, insyaAllah jika kita mencintai Allah, rasul cinta manusia akan menyusul.
Semoga ini yang aku akan dapat. Biarlah kita menjadi solehah walaupun belum bertemu yang soleh kerana aku dan kalian semua akan dipertanggungjawabkan ke atas setiap dosa sendiri….bukan dosa pasangan (untuk wanita sahaja-suami bertanggungjawab terhadap dosa isteri).

 Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. sebagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah. ( inilah kata-kata yang ku petik dari internet )

 
Aku dikatakan agak KOLOT ?

Biarlah aku dikatakan KOLOT sbb tak nak bercinta sblm kawen..aku memang dari skolah menegah lagi memang nak bercinta setelah kawen..itulah cita-citaku dari dlu lagi..MOhon sgt Allah hadirkan aku pemilik terbaek dan dapat membimbing aku ke Jannah MU setelah terlafaznya akad..akan ku cintai sepenuh hati sang suamiku....Aku Yakin dan  percaya masih ada lelaki di luar sana yang akan menjadi jodoh ku seorang yang baik dan terbaik untuk ku, InsyaAllah…Ku harus yakin dengan ketentuan DIA yang Maha Mengetahui...doakan aku  Wahai  pembaca. Dan aku biarkan mereka yang bertanya tentang jodoh aku terus bertanya, semoga Allah bagi kekuatan untuk mereka mendoakan saudara seIslam mereka ini Berjaya dunia Akhirat memperolehi jodoh yang baik Di sisiNYA..beriman dan berakhlak..biar tidak handsome..tapi wajahnya tenang dapat membuatkan diri ini berbahagia di dunia dan di akhirat,,,Amin Ya Rabbal Alamin...