BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday 31 October 2012

LA TAHZAN WAHAI DIRI...:"(


Astaghfirullahalazim…3x

Entah kenapa rasa sedih sangat 2 ari ni..mungkin jugak ni 2nd day aku ABC….tapi ntah kenapa mata ni seakan akan bergenang2x je air mata mahal ni..sampaikan tiba2x tadi aku menangis…Ya Allah..kenapa aku sedih sangat2x ni…La Tahzan wahai diriku…jangan bersedih…Hasbunallah Wani’mal wakil..

( cukuplah Allah bagiku..)

 

Aku terus melayani kesedihan ini ..ditemani lampu tido dan lantunan lagu keinsafan diri oleh Fursan..
 



 


Tuesday 30 October 2012

Semoga tercapailah dan termakbullah cita-citaku untuk bercinta selepas terlafaznya akad..subhanallah..

"Ya Allah,aku memohon cinta-Mu dan cinta orang yang mencintai-Mu,dan amalan yang menyampaikan aku kepada cinta-Mu.Ya Allah,jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai dari diriku,keluargaku dan daripada air yang sejuk(ketika panas terik)." (HR Al-Tarmizi).


 
Inilah cita-citaku sejak di bangku skolah menengah lagi…aku memang sukakan perkahwinanku diatur oleh orang tuaku..kerana aku nak bercinta selepas nikah…saat terlafaznya akad..saat itulah aku akan mencintai sang suamiku sepenuh hati….aku mohon sangat Ya Allah…agar cita-cita yang ku impikan selama ini tercapai…aku yakin dengan pilihan orang tuaku kerana mereka lebih arif akan hal ini…ku harap juga Allah mempertemukan aku dengan lelaki yang beriman, berakhlak mulia serta dapat membimbing aku ke jannah MU ..Amin Ya rabbal Alamin..

Wanita dan lelaki yang bercinta selepas nikah, saling melengkapi agama pasangannya dan sama-sama mentarbiah diri ke jalan Allah. Ini adalah jauh luar biasa and very awesome Jika belum menikah,cinta boleh menjadi high class apabila teruna dan dara saling bermujahadah. Bantu si dia memahami dengan mengurangkan perjumpaan dan komunikasi. Kecuali ada urusan penting dan keperluan sahaja dengan menjaga syarat dan batasan. Jika di luar batas urusan,tanyalah hati.Tepuk dada tanya iman. Kebaikan itu apa yang tenang dalam hati. Dosa itu apa yang syak dan was-was dalam hati. Nikmatilah indahnya saat bercinta itu selepas nikah

 

Jika namamu yang ditulis di Luh Mahfuz untuk diriku,nescaya rasa cinta itu akan Allah tanamkan dalam diri kita.Tugas pertama bukan mencari dirimu tetapi mensolehahkan diriku."

 

"Sukar untuk mencari soleh dirimu andai solehahku tidak setanding dengan kesolehanmu.Janji Allah pastiku pegang dalam mencari misi 'lelaki yang baik untuk wanita yang baik.



 
 


BICARA TENTANG JODOH…….

 

"Betulkah kita hanya menanti si bulan (si dia) yang bernama jodoh? Usaha tidak perlu ke?" Pada mulanya saya tersenyum. Yelah, lagi-lagi jodoh. Lagi-lagi isu jodoh.
Namun, setelah saya fikir-fikirkan kembali. Soal jodoh ini bukan suatu soal yang boleh diremeh-remehkan sebenarnya. Saya kira, hampir setiap dari manusia itu akan melalui satu tahap di mana mereka akan mula memikirkan tentang persoalan jodoh. Termasuklah diri ini…selalu dan selalu memikirkan soal jodoh..al-maklumlah umur dah menjengah 25 taun.
Usaha telah diletakkan, namun mengapa masih si dia yang bernama jodoh tidak hadir-hadir dalam hidup kita? Atau apakah selama ini telah tersilap dalam berusaha?

Jodoh – suatu ketentuan?


"... Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." - [Surah Ath-Thalaq, 65: 3]
Benar. Jodoh itu merupakan salah satu ketentuan dari Allah.
Malah, bagi orang Islam, meyakini Qadha' dan Qadar yang ditentukanNya merupakan suatu kewajipan. Beriman kepada Qadha' dan Qadar, merupakan salah satu dari rukun iman. Yakni bererti, tidak beriman kepadanya akan membawa kepada iman yang tidak sempurna.

Sebagaimana dalam sebuah hadis mahsyur berkenaan rukun Iman (saya hanya memetik sebahagian darinya),
Malaikat jibril yang pada ketika itu menyerupai seorang lelaki berkata, "Kemudian beritahukanlah padaku tentang Iman."
Rasulullah s.a.w. bersabda,

"Iaitu hendaklah engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari penghabisan - kiamat - dan hendaklah engkau beriman pula kepada takdir (Qadha' dan Qadar), yang baik ataupun yang buruk, semuanya dari Allah jua."
Lelaki itu berkata: "Tuan benar."
[HR. Muslim]

Maka di sini perlu  lihat bahawa soal jodoh dan pertemuan ini semuanya berada terletak pada ketentuan Allah. Tiada sesuatupun yang akan berlaku, melainkan dengan izinNya.
Berbalik pada persoalan  maka perlukah kita berusaha untuknya?

Usaha yang sebenarnya
Sudah menjadi sunnatullah (hukum alam, berdasarkan ketetapan Allah), bahawa dalam mendapatkan apa-apa sahaja di dalam dunia ini, perlu kepada sesuatu yang kita panggil 'usaha'. Baik, Bagaimana untuk berusaha dalam soal jodoh ini? Adakah sejak sekarang, eharusnya sudah mula berusaha mencari? Dalam persoalan usaha ini, pertamanya, ada baiknya ukur kain di badan sendiri dahulu. apabila sudah mula mencari, dalam keadaan diri langsung amat jauh dari persediaan untuk menikah itu sendiri, maka, banyak masalah bakal timbul. Percaya?

Setelah berkenal-kenalan, dan saling meminati mungkin, sudah menjadi lumrah kedua-dua insan itu pasti mahu mengikat diri mereka dengan 'pasangannya itu', dengan suatu ikatan atau perhubungan. Melalui ikatan itu mereka akan rasa saling memiliki dan punya masa depan bersama. Dan tempoh masa yang masih panjang akan terjatuhnya Zina hati jangan di cerita. Zina tangan (persentuhan) dan zina-zina lain juga dengan mudah dapat dilakukan apabila diri sudah tidak mampu lagi menahan syahwat.

"Mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia." - [HR Bukhari dan Muslim]
Itulah hasilnya apabila perhubungan yang diadakan hanya dilandaskan atas suka sama suka, tetapi tidak hadir bersamanya tanggungjawab. Dan kesilapan kita juga, yang kadang meletakkan ketepi kuasa Allah dalam persoalan jodoh. Na'udzubillahimindzalik.

Dan wahai hati-hati yang suci.. Jikalaupun ikatan yang dibina itu mampu berkekalan sekalipun, namun, apakah yang masih  mahu berharap padaNya, jika usaha yang diletakkan pun tidak menepati kehendak syarak atau lebih jelasnya, bertentangan dengan kehendak Allah?
Jodoh itu dalam ketentuanNya, maka, jika  mahu berusaha pun, mengapa perlu mengambil usaha-usaha yang tidak Dia suka? Bukankah akhirnya, Dia juga yang menentukan segala?

Sebaik-baiknya, kita ikuti sunnah. Baik di pihak lelaki maupun perempuan. Yakni jika sudah ada yang berkenan, gunakan orang tengah untuk mengenali latar belakang mereka, dan juga memanjangkan hasrat. Dan jika merasakan tempoh untuk berkenal-kenalan itu diperlukan, maka ambillah jalan untuk bertunang. Walau tetap, ia tidak menghalalkan apa-apa, namun ia adalah ruang terbaik untuk mereka saling berkenal-kenalan sebelum bernikah.
Usaha yang perlu digerakkan - Men'jadi' & Mempersiapkan diri
 Usaha yang perlu kita letakkan itu adalah lebih kepada 'MENJADI" daripada 'MENCARI'. Ya. semua orang pasti mahukan mereka yang soleh/ah untuk menjadi pasangan . Itu telah menjadi lumrah. Oleh itu, dalam kita mahu mendapatkan yang soleh, kita perlu JADI soleh terlebih dahulu. kan? ya. Kerana sesungguhnya, Allah akan menyediakan pasangan buat kita, sesuai dengan tahap keimanan diri kita juga.

Sebagaimana firmanNya dalam surah An-Nur, ayat ke-26,

"Perempuan-perempuan yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (surga)." - [Surah An-Nur, 24: 26]
Makanya, mahukan pasangan yang baik, usahanya, menjadi baik terlebih dahulu. Ini lebih utama. Allah yang menetapkan jodoh kita, maka kita perlu yakin, inilah cara yang sebaik-baiknya. Jika kita hanya limitkan definisi usaha kita hanya pada mencari, maka pada saya, kita sudah silap besar.
Oleh itu, persediaan dari sudut mental dan ilmu itu amat-amatlah perlu sejak sekarang lagi.

Sebagai wanita pula, persiapkanlah diri kalian dengan ilmu. Harapannya, dengan tarbiyyah (didik) dari tangan-tangan kalian, anak-anak itulah yang bakal menjadi pejuang-pejuang Islam suatu hari nanti, inshaAllah. Kalian perlu sedar, bahawa kalianlah pentarbiyyah utama generasi masa hadapan. Masa depan umat, hakikatnya, terletak di tangan-tangan kalian.
Jika redha Allah yang dicari...

Allah sudah pun memberi petunjukNya, dan ditakuti, selepas ini, Dia tidak lagi ingin memberi petunjuk kepada saya, atas sebab saya tidak pandai menghargai petunjuk yang telah Dia berikan. Maka, bukankah pada hakikatnya saya hanya menzalimi diri saya sendiri?
Justeru, suka saya katakan, jika petunjuk Allah yang kita cari, jika redha Allah yang kita mahukan dalam rumah tangga kita nanti, maka berusahalah... dengan usaha yang sesuai dengan apa yang Allah izinkan.

Ya. Manusia itu digalakkan berusaha. Namun, usaha-usaha yang
Justeru, ayuh kita kembali meletakkan Al-Qur'an dan sunnah sebagai teras dalam hidup masyarakat kita. Yakinlah, jalan yang Allah tentukan ini, bukan untuk menidakkan fitrah kita. Tidak. Sebaliknya, Allah mahu memeliharanya. Ianya, demi kebaikan kita juga.

Wahai hati-hati yang suci. . .
Katakanlah,

'Jika petunjukNya telah sampai, masihkah aku mahu menidakkannya?'

" ... Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar bagiNya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu." - [Surah Ath-Thalaq, 65: 2-3]

 

 

Thursday 25 October 2012


IbAdaH KoRbAN MenZahiRkaN Kesyukuran Atau
Ibadah Korban MeNzAhiRkan KemeGaHaN..

 
ibadah korban adalah sebagai tanda kesyukuran kita pada ILAHI.....atas nikmat islam dan nikmat iman... setiap amalan itu bergantung pada niatnya.pilih untuk mencari redha manusia atau meraih redha Illahi? tepuk dada, tanya iman.

Korban itu bergantung kepada keikhlasan dan niat sesorng...jika dibuat dgn ikhlas, ianya akan menzahirkan kesyukuran dan jika dibuat hanya untuk menunjuk2..ianya akan menzahirkan kemegahan..

Dunia ini murah. Jika kemegahan yang mahu dizahirkan, natijah ibadah korban itu tidak akan membawa kita ke mana-mana.

Kekasih kita, Muhammad sollallahu alaihi wasallam berpesan, "Kamu tidak akan pernah mencukupi manusia dengan hartamu. Maka cukupkanlah mereka dengan wajah yang ceria dan akhlak yang baik."

Was-was dan tinggi hati ini jahat. Sudah lama ia menyusahkan.
Sama-sama kita urut hati dan akal agar ibadah korban yang dilaksanakan demi Allah azzawajalla diterima tanpa hijab.

orang korban kita korban...korban ikut-ikutan..etika korban mana? adab mana?..guna pisau tajam yang mana letak saja dah bedarah, bulu pun boleh terpotong...jangan hina binatang sembelihan..pijak tak boleh bang..zikir banyak-banyak bang ketika upacara, jangan bersorak...ingatlah itu HADIAH UNTUK YANG TERSAYANG ALLAH SWT...buat yang terbaik...paling tidak pun bacalah BISMILLAH ALLAH HU AKHBAR...

Dan akhir kata...Sapa kita utk persoalkan keikhlasan org yg menjalani ibadat qurban... Adakah mereka brrmegah atau tidak.. Pahala qurban Allah S.W.T yang berikan... Adakah cara mereka membuat ibadah qurban dikawasan perumahan biasa lbh byk pahala drp org2 dikwsn Perumahan elit..... Apa hak kita nak persoalkan keikhlasan mereka... Yg plg elok ingat mengingati shj supaya ikhlas dan betakwa kepada Allah... Semoga semua ibadah qurban yg dijalani umat Islam seluruh dunia diterima Allah...

Selamat Menyambut Hari Raya AidilADHA buat semua.....

Monday 22 October 2012

Kerana dengan Ini Allah mencintaimu....


Kadangkala kita terlupa apakah hakikat cinta yang sebenar. Jika dijadikan subjek cinta sebagai perbualan pasti ramai yang lebih gemar untuk berkongsi berkenaan cinta antara manusia, yakni cinta antara sepasang kekasih.

Tetapi berapa ramaikah diantara kita yang berkongsi suka dan duka tentang cinta antara dia dan penciptaNya? Dan pasti, ramai yang tidak gemar berkongsi cerita tentang cinta agung yang tiada tandingan ini kerana mereka tidak merasai kemanisan mencintai penciptaNya kerana kelemahan iman kita sendiri.

Jika kebiasaan cinta manusia, apabila seseorang mencintai kekasihnya ia pasti akan memberikan yang terbaik bagi pasangannya selagi ia terdaya dan cuba sedaya upaya untuk mengembirakannya dan tidak mahu kekasihnya dirundung rasa kesedihan. Itulah kebiasaannya cinta manusia. Namun, bagaimana pula caranya Allah menunjukkan rasa cinta kepada hambaNya?

Mereka yang dekat dengan Allah, menerima ujian yang sangat hebat kerana dengan cara inilah Alllah mencintai kekasihNya. Lihat sahaja bagaimana Allah Azzawajjala menguji kekasihnya Rasullah S.A.W dengan pelbagai ujian. Allah tidak memberikan jalan mudah untuk kepada Rasullah S.A.W untuk berjaya dalam usaha dakwah baginda di Mekah dan Madinah meskipun baginda adalah kekasihNya. Begitu juga dengan ujian sakit yang berpanjangan yang diterima oleh Nabi Allah Yaakub dan ujian yang Allah turunkan kepada Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Ismail apabila turunnya perintah supaya Nabi Ibrahim menyembelih anaknya Nabi Ismail.

Mengapa apabila semakin dekat kita dengan Allah Yaa Rabbul Izzati, semakin tinggi ujian yang Allah timpakan? Kerana dengan cara ini Allah mencintai hambaNya.

Firman Allah :

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta.[Al-Ankabut: 2-3]

Hebatnya dan luar biasanya cinta Allah apabila Dia menggunakan ujian dan dugaan yang diturunkan kepada hambaNya untuk melihat tingkat ketaqwaan dan kekuatan iman hambaNya. Percayalah, apabila diturunkan ujian kepada kita walau seberat mana sekalipun Allah ada bersama kita. Allah tidak memerlukan kita, tetapi kita memerlukan Allah dan Allah sangat mencintai dan menyukai apabila hambaNya sujud, menangis, merintih dan meminta pertolongan dariNya. Unik dan luar biasa bukan cara Allah menunjukkan rasa cinta kepada hambaNya? Kerana dengan cara ini Allah mencintaimu.

Sunday 21 October 2012

Dehearty - Cinta Bersulam Noda

Dehearty - Cinta Bersulam Noda


Setelah memulakan blog dengan membaca umul kitab Al-Fatihah….jom la hayati bait-bait lirik cinta bersulam noda ini..

Liriknya sangat banyak berkait dengan diri ini…yang terlalu banyak dosa dgnMU wahai Rabbul Izzati…

Jika malam-malam ..dengan sekeliling yang sunyi tanpa ada satu suara sekalipun..

Hanya lagu cinta bersulam noda sahaja kedengaran..pasti diri akan menitiskan air mata tatkala menghayati bait-bait liriknya..

 

Inilah lagu yang paling berkesan pada diri ini untuk terus berubah kea rah yang lebih baik dan terus istiqamah di jalan MU..